- ANA SAYFA
- 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı Mezun Öğrenci Memnun
Güncelleme Tarihi: 14 Ağustos 2025
Gösterim: 11
2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı Mezun Öğrenci Memnuniyet Değerlendirme Anket Sonuçları
BANDIRMA ONYEDİ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
ULUSLARARASI TİCARET VE LOJİSTİK BÖLÜMÜ
Mezun Memnuniyet Anket Raporu
Bu rapor, “Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü Mezun Memnuniyet Anketi” kapsamında elde edilen bulguları ve bu bulgulara dayalı genel değerlendirmeleri içermektedir. Çalışma, iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde programlar ile ilgili sorular yöneltilmiş ikinci bölümde ise alanla ilgili sorular sorulmuştur. Elde edilen bulgular, hem programın mevcut güçlü yönlerini görünür kılmakta hem de geliştirilmesi gereken alanlara dair önemli geri bildirimler sunmaktadır. Bu doğrultuda rapor Bölümün kalite güvence sistemine katkı sağlamayı ve eğitim öğretim faaliyetlerinin sürekli iyileştirilmesine yönelik somut veri temelli öneriler geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ankete 69 kişi katılım sağlamıştır.
Bölüm
Mezunlara yönelik anket çalışmasında Program Eğitim Amaçları (PEA), Programa Özgü Ölçütler (PÖÖ) ve Program Öğrenme Çıktıları (PÖÇ) olmak üzere üç temel boyuta ilişkin sorular yöneltilmiş; böylece programın mezun profiline, mesleki yeterlilik düzeyine ve öğrenme kazanımlarına katkısı çok boyutlu bir yaklaşımla değerlendirilmiştir.
PEA’ya ait her bir ölçüt kapsamında mezunların algılarını değerlendiren anket sonuçları aşağıdaki gibidir;
PEA 1
Program, uluslararası ticaret ve lojistik sektörünün dinamik ihtiyaçlarını karşılamak üzere mesleki etik ve endüstri standartlarına hâkim bireyler olarak, güncel trendleri ve yenilikleri takip eden, kültürel çeşitliliğe uyumlu ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eden profesyonel olarak sektörde aktif rollers üstlenebilecek bir mezun niteliğinde olmamı sağladı.

Ankete katılan öğrencilerin, PEA 1 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.01’dir. Bu genel olarak mezunların bu eğitim amacının gerçekleştiğine yönelik olumlu bir algıya sahip olduklarını göstermektedir. %74,6'lık (4 ve 5 puan verenler) büyük bir çoğunluk PEA 1’in başarıyla karşılandığını belirtmiştir. %25,4'lük bir kesim (1, 2 ve 3 puan verenler), programın bu amaca ulaşmada ya yetersiz kaldığını ya da daha fazla gelişim gerektirdiğini düşünmektedir.
PEA 2
Program, ithalat-ihracat işletmeleri, lojistik hizmet sağlayıcıları, bankalar ve kamu kurumları gibi ulusal ve uluslararası işletmelerde; operasyonel süreçlerden stratejik planlamaya kadar geniş bir yelpazede görev alabilecek, takım çalışmasını ve iletişimi önceliklendiren, aynı zamanda sektördeki teknolojik gelişmelere hâkim ve analitik düşünme becerisi güçlü çalışan veya yönetici olarak kariyerlerime yön verebileceğim bir mezun niteliğinde olmamı sağladı.

Ankete katılan öğrencilerin, PEA 2 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.25’dir. Programın amaçladığı mesleki yeterlikleri büyük ölçüde kazandırmıştır. Söz konusu eğitim amacının kariyer yönelimi, analitik düşünme ve iletişim becerileri gibi kritik mesleki alanlarda etkili olduğu anlaşılmaktadır. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %82,6’dır. Bu oran programın mezunlarının iş yaşamına yeterli şekilde hazırladığına dair güçlü bir algı olduğunu ortaya koymaktadır.
PEA 3
Program, uluslararası ticaret ve lojistik alanlarında kendi girişimimi kurarak, yenilikçi yaklaşımlar ve stratejik planlama becerileriyle riskleri yönetebilen, çevresel ve sosyal sürdürülebilirlik ilkelerini iş modellerine entegre ederek, ekonomik kalkınmaya katkı sağlayan girişimci bir mezun niteliğinde olmamı sağladı.

Ankete katılan öğrencilerin, PEA 3 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 3.99’dur. 4 ve 5 Puan verenlerin toplamı %66,66’dır. Bu oran programın PEA 3 hedeflerini yüksek düzeyde karşıladığını göstermektedir. 3 ve altı puan verenlerin oranı ise %33,3’dür. Yaklaşık üçte birlik bir kesim, bu yetkinliklerin geliştirilmesi gerektiğini düşünmektedir. Bu durum, özellikle uygulamalı girişimcilik projeleri, yenilikçi iş modeli atölyeleri ve sektörle iş birliği içeren uygulamaların artırılması gerekliliğini göstermektedir.
PEA 4
Program, uluslararası ticaret ve lojistik alanlarında uzmanlaşarak, etik değerler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde müşavirlik, danışmanlık ve profesyonel rehberlik hizmetleri sunabilecek; aynı zamanda akademik araştırma ve bilgi üretimi yoluyla sektörün ve toplumun gelişimine stratejik katkılar sağlayabilecek bir mezun niteliğinde olmamı sağladı.

Ankete katılan öğrencilerin, PEA 4 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.01’dir. 4 ve 5 puan verenlerin toplamı %65,2’dir. Bu oran katılımcıların eğitim amacının başarıyla karşılandığını düşünmektedir. Bu programın eğitim amacına yönelik mezunlara danışmanlık, akademik araştırma ve stratejik katkı sunma gibi ileri düzey profesyonel yetkinlikler kazandırmada genel olarak başarılı bir performans sergilediği görülmektedir.
PÖÖ’ye ait her bir ölçüt kapsamında mezunların algılarını değerlendiren anket sonuçları aşağıdaki gibidir;
PÖÖ 1
Program uluslararası ticaret ve lojistik alanında sektörel iş birlikleri kapsamında düzenlenen uygulamalı ve deneyim odaklı faaliyetler aracılığıyla mesleki bilgi ve yetkinlikler edinmemi sağladı.

Ankete katılan öğrencilerin, PÖÖ 1 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.29’dur. 4 ve 5 puan verenlerin oranı %81,2’dir. Bu oran, mezunların uygulamalı ve deneyim odaklı faaliyetlerin mesleki yetkinlik kazandırmada oldukça etkili olduğunu düşündüğünü ortaya koymaktadır.
PÖÖ 2
Program uluslararası ticaret ve lojistik alanında, bölgesel ve küresel dinamikleri değerlendirerek sektörün ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikte olmama katkı sağladı.

Ankete katılan öğrencilerin, PÖÖ 2 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.06’dır. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %71 olup, çoğunluk bu öğrenme çıktısının başarıyla karşılandığını, programın bölgesel ve küresel dinamikleri değerlendirme ve sektörel ihtiyaçlara cevap verme konusunda başarılı bir performans gösterdiği görülmektedir.
PÖÇ’e ait her bir ölçüt kapsamında mezunların algılarını değerlendiren anket sonuçları aşağıdaki gibidir;
PÖÇ 1
Uluslararası ticaretin ekonomik, hukuki ve sosyal dinamiklerini kapsayan kuramsal altyapıyı; ithalat, ihracat, ticaret politikaları, uluslararası anlaşmalar ve finansal süreçler çerçevesinde bütüncül bir yaklaşımla kavradım.

Ankete katılan öğrencilerin, PÖÇ 1 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.22’dır. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %78,2’dir. Bu oran, mezunların çoğunluğunun bu konuda yeterli gördüğünü, Programın teorik altyapı kazandırma ve konular arası bütünlük sağlama hedefinin önemli ölçüde gerçekleştiğini ortaya koymaktadır.
PÖÇ 2
Lojistik süreçler ve tedarik zinciri yönetiminin temel ilkelerini, işleyiş mekanizmalarını ve operasyonel modellerini bütüncül bir yaklaşımla anladım; malzeme akışı, bilgi yönetimi ve değer zinciri süreçlerine ilişkin kuramsal bilgilere hakimim.

Ankete katılan öğrencilerin, PÖÇ 2 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.36’dır. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %79,7’dir. Bu oran, programın güçlü bir teorik temel kazandırdığını göstermektedir.
PÖÇ 3
Uluslararası ticaret ve lojistik süreçlerinde geçerli olan yasal düzenlemeleri, iş etiği kurallarını ve sürdürülebilirlik ilkelerini anladım, bu bilgiyi sorumlu bir şekilde uygulayabilmek için gerekli altyapıyı edindim.

Ankete katılan öğrencilerin, PÖÇ 3 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.26’dır. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %79,7’dir. Bu oran, Programın mevzuat bilgisi, etik kurallar ve sürdürülebilirlik ilkelerini aktarmada başarılı olduğunu göstermektedir.
PÖÇ 4
Uluslararası ticaret ve lojistikte karşılaşılan karmaşık sorunları tanımlayarak, sebep-sonuç ilişkilerini analiz edebilirim; süreçleri planlayarak yenilikçi ve etkili çözüm yolları geliştirebilirim.

Ankete katılan öğrencilerin, PÖÇ 4 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.17’dir. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %73,9’dur. Bu oran, Programın karmaşık problem çözme ve yenilikçi planlama becerileri kazandırmada etkili olduğunu göstermektedir.
PÖÇ 5
Alana ilişkin bilgileri ve güncel gelişmeleri çalışanlar ve ekip arkadaşlarımla paylaşırım; iş süreçlerinde bu bilgileri kullanarak stratejik planlar oluşturabilir ve uygulanabilir çözümler geliştirebilirim.

Ankete katılan öğrencilerin, PÖÇ 5 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.33’dür. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %81,2’dir. Bu oran, programın bilgi paylaşımı, stratejik düşünme ve çözüm üretme becerileri kazandırmada oldukça etkili olduğunu göstermektedir.
PÖÇ 6
Uluslararası ticaret ve lojistik süreçlerinde bilgi sistemlerini ve yazılımları etkin bir şekilde kullanabilirim; analiz ettiğim verilerle operasyonel ve stratejik kararlar alarak iş süreçlerini en iyi hale getirebilirim.

Ankete katılan öğrencilerin, PÖÇ 6 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.26’dır. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %78,2’dir. Bu oran, bilgi sistemleri ve yazılım kullanım becerileri kazandırmada güçlü bir etkisi olduğunu ortaya koymaktadır.
PÖÇ 7
İş etiği ilkelerine uygun kararlar alır, toplumsal değerlere duyarlılık gösterir ve sosyal sorumluluk projelerinde yer alarak çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği gibi konularda farkındalık geliştirebilirim.

Ankete katılan öğrencilerin, PÖÇ 7 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.38’dir. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %82,6’dir. Bu oran, programın etik karar alma ve sosyal sorumluluk bilinci geliştirme konusunda etkili olduğunu göstermektedir.
PÖÇ 8
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır, alanımdaki bilgileri izler ve meslektaşlarım ile iletişim kurarak çok kültürlü ekiplerle iş birliği yapar, farklı kültürlerle etkili iletişim kurar ve uluslararası ticaret ile lojistik süreçlerinde paydaş ilişkilerini analiz ederek bu ilişkileri etkin bir şekilde yönetebilirim.

Ankete katılan öğrencilerin, PÖÇ 8 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 3.88’dir. 4 ve 5 puan verenlerin oranı %63,7’dir. Bu oran, Programın yabancı dil kullanımı, kültürlerarası iletişim ve çok kültürlü ekip çalışması alanlarında diğer maddelere kıyasla daha zayıf olduğunu ortaya koymaktadır. Bunu geliştirmek adına, yabancı dil derslerinin güçlendirilmesi ve çok kültürlü proje çalışmaları ile öğrencilerin farklı kültürlerle pratik etkileşim deneyimlerinin artırılması faydalı olacaktır.
PÖÇ 9
Uluslararası ticaret ve lojistik projelerinde görev alır, sürdürülebilir yaklaşımlar benimser, kaynakları etkin kullanır, çevresel ve operasyonel riskleri analiz eder, yönetir ve çözüm önerileri sunarım.

Ankete katılan öğrencilerin, PÖÇ 9 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.25’dir. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %81,2’dir. Bu oran, Programın sürdürülebilirlik, kaynak yönetimi ve risk analizi gibi alanlarda önemli ölçüde başarı sağladığını göstermektedir.
PÖÇ 10
Kurum hedeflerine uygun şekilde eleştirel düşünme, sürekli öğrenme ve yeniliklere açık olma yaklaşımını benimserim; ekip çalışmasına uyum sağlar, gerektiğinde liderlik yapar ve etkin iletişim becerileriyle iş süreçlerini geliştirebilirim.

Ankete katılan öğrencilerin, PÖÇ 10 ölçütüne verdiği yanıtların ortalama puanı 4.43’dür. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %85,5’dir. Bu oran, Programın hem bireysel hem de takım odaklı profesyonel yetkinlikleri kazandırmada güçlü olduğunu göstermektedir.
Bölüm
Bu bölüm, mezunların alan bilgisiyle ilişkili bilişsel, uygulamalı ve sosyal yetkinlik düzeylerini, bağımsız çalışma becerilerini ve öğrenme kapasitelerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Katılımcılara; mesleki bilgi ve becerilerini uygulamaya dönüştürebilme, bireysel sorumluluk alarak bağımsız çalışabilme, sürekli öğrenme ve kendini geliştirme eğilimi gösterme, etkili iletişim kurma ve sosyal etkileşim becerileri ile alanlarına özgü teknik ve mesleki yetkinlikleri kullanma kapasiteleri sorulmuştur. Elde edilen veriler, programın mezunlara kazandırdığı profesyonel yeterliklerin bütüncül bir değerlendirmesini sunmaktadır.

Bu grafik, “Alanımla ilgili kuramsal ve olgusal bilgiye sahibim.” ifadesine verilen yanıtların dağılımını göstermektedir. Verilen yanıtların ortalama puanı 4.32’dir. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %85,5’dir. Bu oran programın mezunlara güçlü bir kuramsal ve olgusal bilgi temeli kazandırdığını göstermektedir.

Bu grafik, “Alanımla ilgili bilişsel ve uygulama becerilerime sahibim.” ifadesine verilen yanıtların dağılımını göstermektedir. Verilen yanıtların ortalama puanı 4.35’dir. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %92,8’dir. Bu oran mezunların çok büyük çoğunluğu alanıyla ilgili bilişsel ve uygulama becerilerinde yüksek düzeyde yeterlik algısına sahip olduğu görülmektedir.

Bu grafik, “Alanımla ilgili bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahibim.” ifadesine verilen yanıtların dağılımını göstermektedir. Verilen yanıtların ortalama puanı 4.42’dir. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %85,5’dir. Bu oran programın mezunlara yüksek düzeyde kişisel yetkinlik kazandırdığını göstermektedir.

Bu grafik, “Alanımla ilgili öğrenme yetkinliğine sahibim.” ifadesine verilen yanıtların dağılımını göstermektedir. Verilen yanıtların ortalama puanı 4.72’dir. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %97,1’dir. Bu oran programın mezunlara yüksek düzeyde yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazandırma konusunda da son derece başarılı olduğunu göstermektedir.

Bu grafik, “Alanımla ilgili iletişim ve sosyal yetkinliğe sahibim.” ifadesine verilen yanıtların dağılımını göstermektedir. Verilen yanıtların ortalama puanı 4.71’dir. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %97,1’dir. Bu oran programın ekip çalışması, paydaşlarla etkileşim ve sosyal uyum konularında oldukça etkili olduğunu göstermektedir.

Bu grafik, “Alanıma özgü yetkinliklere sahibim.” ifadesine verilen yanıtların dağılımını göstermektedir. Verilen yanıtların ortalama puanı 4.55’dir. 4 ve 5 puan verenlerin toplam oranı %89,9’dur. Bu oran programın mezunlara özgü yetkinlikler kazandırdığı görülmektedir.
Genel Değerlendirme
Bölümümüz mezunlarının görüşlerine dayanan mezun memnuniyet anketi, programın mezunların bireysel ve mesleki gelişimlerine katkı düzeyinin yanı sıra, eğitim sürecinin niteliğine ilişkin de önemli bulgular sunmaktadır. Elde edilen bulgular, Bölüm mezunlarının Programdan yüksek düzeyde memnuniyet duyduğunu ve Programın belirlenen PEA, PÖÖ ve PÖÇ kapsamında hedeflenen yetkinlikleri büyük ölçüde kazandırdığını göstermektedir. Mezunların alan bilgisi, uygulama becerileri ve profesyonel yetkinlikler açısından genel olarak yüksek düzeyde bir memnuniyet ve öz yeterlik algısına sahip olduklarını göstermektedir. Programın mezunlara teorik bilgi, uygulama becerisi, sosyal uyum ve yaşam boyu öğrenme gibi çok boyutlu yetkinlikler kazandırmada başarılı bir performans sergilediğini göstermektedir. Programın mezunlara kazandırdığı alan bilgisi, uygulama becerileri, kişisel ve sosyal yetkinlikler ile yaşam boyu öğrenme kapasitesi açısından oldukça güçlü bir performans sergilediğini ortaya koymaktadır. Bulgular, mezunların hem akademik hem de mesleki açıdan donanıma sahip olarak mezun olduklarını, bunun da sektörün gerektirdiği niteliklerle yüksek oranda örtüştüğünü göstermektedir.